Het Knaagdieren Forum


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Het Knaagdieren Forum
Het Knaagdieren Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

muisjes geboren ;)

3 plaatsers

Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty muisjes geboren ;)

Bericht van Nixly wo dec 23, 2009 1:35 pm

hello, Ik heb gisteren een muis gekocht, als gezelschap voor mijn eigen Achilleske. ik wist dat ze zwanger was, maar niet dat ze vanacht al ging bevallen! dus nu is mijn vraag, wat is normaal gedrag, en hoe bid ik hen de beste verzorging?
(Achiles en mams kunnen het prima vinden, Achilles blijft alleen uit de buurt van het nest, en mams loopt gewoon rond)
Ze hebben veel hooi en stro, wc-papier...

dankjullie!

Nixly

Aantal berichten : 28
Leeftijd : 34
Persoonlijke Tekst : Hey, Ik ben een grote dierenliefhebber (Zeg maar Nadja), en heb een (groot) konijn, hunny bunny, springende cavia Bello, muisje Achilles, Duifje en haar 10 kindjes, en 2 Afrikaanse Mini-muizen, Vera en Lubov. verder heb k nog een cavia, Savanno. Dan zijn er nog de 2 hondjes, Vlekkie en Sammy.
Ik ben dol op ze, maar ook op allerlei andere dieren, zoals paarden, naaktdieren, katten, reptielen, amfibien, wandelende takken, ... (geen spinnen!)

Land : Belgie
Registration date : 23-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Eline wo dec 23, 2009 5:48 pm

Ik zou het niet weten heb geen verstand van muizen.

Misschien kan je beter naar een website gaan over muizen.
Eline
Eline

Aantal berichten : 166
Leeftijd : 28
Woonplaats : Woudenberg
Persoonlijke Tekst : Hoi! blij
Ik ben Eline.
Ik heb 2 lieve konijntjes en 1 liefe hamstertje.
Witje en Dotje.
En Coco.
Land : Nederland
Registration date : 16-08-09

http://xCoco.punt.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Admin vr dec 25, 2009 3:24 pm

Oke hier komt ie:

Handig was geweest om als het vrouwtje 2,5 week drachtig is om de kooi nog eens goed te verschonen en zorgen voor nestmateriaal waar ze fijn de kleintjes warm kan houden. Je kan hooi gebruiken maar ook wc papier doet het erg goed! Zorg voor een goede kooi voor de bevalling let hier bij op de tralie afstand zodat de babies daar niet doorheen kunnen ontsnappen. Je kan ook kiezen om de moeder bij meerdere dames te laten bevallen. Als dat al ervaren moeders zijn is dat een goed idee kunnen ze een beetje helpen met het nestje. Als er teveel muizen in zitten dan zou er weleens strijd kunnen ontstaan tussen de moeders. 2 Hulpmoeders bij de bevalling en de opvoeding is een mooi aantal. De jongen worden vaak 'snachts geboren, en kan tussen de 10 minuten en 1,5 uur duren. Gemiddeld worden er tussen de 8 en 14 jongen geboren. Als het een eerste nestje van een moeder is kan ze ook nog minder jongen werpen. Laat een bevallende muis met rust, zo kan zij rustig de dingen doen die ze moet doen zonder verstoringen, want die kunnen een bevalling alleen maar vertragen. Het kan gebeuren dat een moeder haar jongen geheel of gedeeltelijk opeet. Niet leuk om te zien, en het gebeurd vaak bij een eerste nestje. Een ervaren hulpmoeder erbij verkleind dit risico. Ook is goede voeding erg belangrijk, er worden ook wel jongen opgegeten dopor eiwit gebrekken. Soms worden er ook wel jongen opgegeten omdat er iets mis mee is, dit is gewoon instinct en hier kan je niets aan doen.



De eerste dagen
Natuurlijk ben je erg benieuwd hoeveel babies er geboren zijn. Wacht hiermee in iedergeval een dag. Smeer je handen van de voren in met een beetje bodembeddeking van het hok zodat je redelijk naar muis ruikt. Je kan nu heel voorzichtig de jongen bekijken als de moeder van het nest af is. Vaak zie je witte vlekjes in de buikjes. Dat is melk en is dus helemaal goed als ze dat hebben. Verstoor de moeder niet te vaak zodat ze ze vaak genoeg kan zogen. De groepsamenstelling die je nu hebt (moeder alleen met jonkies of moeder met hulpmoeders) hou je nu voorlopig in stand zolang alles goed gaat.

Voeding van de moeder
Een drachtige moeder en een zogende moeder voer je hetzelfde. Je kan gewoon gemengd knaagdierenvoer gebruiken, zolang je het maar aanvult met extra eiwitten. Deze zitten onder andere in meelwormen, kattebrokjes, hondebrokjes, vissenvoer. Je jan de moeder ook wat brinta geven aangemaakt met wat catmilk is, zitten ook veel eiwitten in en ze zijn er dol op! De moeder heeft nu ook meer behoefte aan vocht dus zorg altijd voor voldoende drinkwater en voer desnoods wat andijvie komkommer of witlof bij.

Ontwikkeling van de jongen
Pasgeboren babymuizen zijn naakt, roze, doof en blind. Ze zijn compleet hulpeloos en zijn volledig afhankelijk van moeders. Als ze drinken hoor je gepiep. Na een dag of 10 zou je eventueel al kunnen kijken wat de jongetjes en wat de meisjes zijn. De meisjes hebben dan tepeltjes bij de achterpootjes en de jongetjes niet!

Na een dag of 12 gaan de oogjes open. De jongen zijn erg bewegelijk en springen alle kanten op. In deze fase heten ze springertjes. Ze beginnen nu ook voorzichtig mee te eten en te drinken. Ze zijn nog wel steeds afhankelijk van de moedermelk. Na 4 weken zijn ze zelfstandig genoeg om gespeend te worden. De jongetjes kunnen dan heel makkelijk bij de vader neergezet worden, want ze worden op deze leeftijd nog wel geaccepteerd door een volwassen man. De dames kunnen bij de moeder blijven en eventueel weer bij andere dames neergezet worden. Met een week of 12 zijn ze helemaal volgroeid en oud genoeg om zelf een nestje te krijgen.

Geslachtsbepaling (Sexen)
Met een dag of 10 kun je dus al aan de tepeltjes zien of het jongetjes of meisjes zijn. Na 4 weken kan je dat ook makkelijk zien omdat de afstand tussen de anus en de geslachtsopening bij jongetjes veel groter is dan bij de meisjes. Ook hebben de jongetjes balletjes en als je ze op je hand zet en je ze even op je hand laat zitten komen ze vaak wel tevoorschijn. Maar onthoud dit: mocht je twijfelen dan kan je beter een dame bij de heren zetten als 1 heer bij alle dames!

Als je goed kijkt zie je hier de tepeltjes al zitten
muisjes geboren ;) Drb2ir
Admin
Admin

Aantal berichten : 587
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben Chloé. Ik heb dit forum gemaakt en ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden. Ik heb op dit moment twee hamsters in huis, Vitany en Maxje.

Als je vragen hebt mag je die gerust stellen en ik beantwoord ze graag!
Land : Nederland
Registration date : 13-08-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Nixly wo dec 30, 2009 9:07 pm

wow dankje ^^ ik zit ondertussen met een bevallen Duifje (zo noemt de moeder) ik kocht haar en de volgende dag was ze bevallen XD
Achilles (dat is mijn andere vrouwelijke muis, die gezelschap nodig had) vind het prima. 1st zat ze alleen, maar nu zit ze te helpen met de jongen. ik laat haar vooral met rust, zover ik weet, zijn het er minstens 9. Ik moet iedere dag ongeloofelijk veel voer bijgooien! ze zijn de dag voor kerstavond geboren ^^ ik zou beter men kooi ens moeten beveiligen, voor ze overal in de kamer rondspringen =D

Nixly

Aantal berichten : 28
Leeftijd : 34
Persoonlijke Tekst : Hey, Ik ben een grote dierenliefhebber (Zeg maar Nadja), en heb een (groot) konijn, hunny bunny, springende cavia Bello, muisje Achilles, Duifje en haar 10 kindjes, en 2 Afrikaanse Mini-muizen, Vera en Lubov. verder heb k nog een cavia, Savanno. Dan zijn er nog de 2 hondjes, Vlekkie en Sammy.
Ik ben dol op ze, maar ook op allerlei andere dieren, zoals paarden, naaktdieren, katten, reptielen, amfibien, wandelende takken, ... (geen spinnen!)

Land : Belgie
Registration date : 23-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Admin vr jan 01, 2010 11:31 pm

Hahha! Nouja hopen dat het goed gaat! Wink
Ik denk dagt alles wel goed zal gaan. Achilles accepteert het en helpt zelfs mee, beter kan het niet zijn toch?
Admin
Admin

Aantal berichten : 587
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben Chloé. Ik heb dit forum gemaakt en ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden. Ik heb op dit moment twee hamsters in huis, Vitany en Maxje.

Als je vragen hebt mag je die gerust stellen en ik beantwoord ze graag!
Land : Nederland
Registration date : 13-08-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Nixly ma jan 04, 2010 2:09 pm

hey ondertussen heb ik ze voor de 1ste keer ververst en de kans gehad om ze te tellen Wink het zijn er 10, en nu zijn ze bijna 2 weken. (op woesdag zijn ze 2 weken) Duifje heeft een nieuw nest gemaakt, het kon haar niets schelen dat ik haar jongen aanraakte Erg blij ze zitten weer met z'n allen in het nest. (ik schepte de jongen met nest en al eruit, en heb ze moeten aanreken om ze te tellen) tja, mijn geur hangt ook overal, aan haar, Achilles, de kooi, en ik ruik warschijnlijk netzo zeer naar hen als zij naar mij Wink

Nixly

Aantal berichten : 28
Leeftijd : 34
Persoonlijke Tekst : Hey, Ik ben een grote dierenliefhebber (Zeg maar Nadja), en heb een (groot) konijn, hunny bunny, springende cavia Bello, muisje Achilles, Duifje en haar 10 kindjes, en 2 Afrikaanse Mini-muizen, Vera en Lubov. verder heb k nog een cavia, Savanno. Dan zijn er nog de 2 hondjes, Vlekkie en Sammy.
Ik ben dol op ze, maar ook op allerlei andere dieren, zoals paarden, naaktdieren, katten, reptielen, amfibien, wandelende takken, ... (geen spinnen!)

Land : Belgie
Registration date : 23-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Admin ma jan 04, 2010 6:39 pm

Haha mooi zo! blij

Trouwens, ik zag nu pas dat je uit Belgie komt. Dan is het forum vanaf nu dus INTERNATIONAAL! Erg blij
Admin
Admin

Aantal berichten : 587
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben Chloé. Ik heb dit forum gemaakt en ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden. Ik heb op dit moment twee hamsters in huis, Vitany en Maxje.

Als je vragen hebt mag je die gerust stellen en ik beantwoord ze graag!
Land : Nederland
Registration date : 13-08-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Nixly do jan 07, 2010 1:29 pm

Erg blij leuk ^^

de muisjes zijn nu 12 dagen, en hun ogen zijn open. ze zitten nog net niet in het popcorn statum. 1 vrouwtje zit er wel al in. weet je waarom het popping popcorn stadium genoemt wordt? de muisen springen zonder te kijken waarnaartoe, hoe ze landen, net zoals poppende popcorn. je moet hun staart vasthouden, want ze kijken echt niet! gewoon tegen elkaar, op de grond, tegen de kooi... schittered om te zien!

Nixly

Aantal berichten : 28
Leeftijd : 34
Persoonlijke Tekst : Hey, Ik ben een grote dierenliefhebber (Zeg maar Nadja), en heb een (groot) konijn, hunny bunny, springende cavia Bello, muisje Achilles, Duifje en haar 10 kindjes, en 2 Afrikaanse Mini-muizen, Vera en Lubov. verder heb k nog een cavia, Savanno. Dan zijn er nog de 2 hondjes, Vlekkie en Sammy.
Ik ben dol op ze, maar ook op allerlei andere dieren, zoals paarden, naaktdieren, katten, reptielen, amfibien, wandelende takken, ... (geen spinnen!)

Land : Belgie
Registration date : 23-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Admin do jan 07, 2010 9:15 pm

Awhh! (L)
Admin
Admin

Aantal berichten : 587
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben Chloé. Ik heb dit forum gemaakt en ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden. Ik heb op dit moment twee hamsters in huis, Vitany en Maxje.

Als je vragen hebt mag je die gerust stellen en ik beantwoord ze graag!
Land : Nederland
Registration date : 13-08-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Nixly do jan 07, 2010 9:56 pm

muisjes geboren ;) Achilles_with_the_youngsters_by_Nixly

foto tijd ^^ tis de best die ik kon trekken :( Achilles zit de jonkies te bewaken)

Nixly

Aantal berichten : 28
Leeftijd : 34
Persoonlijke Tekst : Hey, Ik ben een grote dierenliefhebber (Zeg maar Nadja), en heb een (groot) konijn, hunny bunny, springende cavia Bello, muisje Achilles, Duifje en haar 10 kindjes, en 2 Afrikaanse Mini-muizen, Vera en Lubov. verder heb k nog een cavia, Savanno. Dan zijn er nog de 2 hondjes, Vlekkie en Sammy.
Ik ben dol op ze, maar ook op allerlei andere dieren, zoals paarden, naaktdieren, katten, reptielen, amfibien, wandelende takken, ... (geen spinnen!)

Land : Belgie
Registration date : 23-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Nixly di jan 12, 2010 11:11 pm

muisjes geboren ;) A_little_croudy_by_Nixly

muisjes geboren ;) Duifje__Achilles_en_de_kleine_by_Nixlymuisjes geboren ;) Please_let_me_sleep_by_Nixlymuisjes geboren ;) Gezellig_bij_elkaar_by_Nixly

kooi uitgekuised, en iedereen ens bijeen gezet, en telgelijk wat foto's getrokken ^^

Nixly

Aantal berichten : 28
Leeftijd : 34
Persoonlijke Tekst : Hey, Ik ben een grote dierenliefhebber (Zeg maar Nadja), en heb een (groot) konijn, hunny bunny, springende cavia Bello, muisje Achilles, Duifje en haar 10 kindjes, en 2 Afrikaanse Mini-muizen, Vera en Lubov. verder heb k nog een cavia, Savanno. Dan zijn er nog de 2 hondjes, Vlekkie en Sammy.
Ik ben dol op ze, maar ook op allerlei andere dieren, zoals paarden, naaktdieren, katten, reptielen, amfibien, wandelende takken, ... (geen spinnen!)

Land : Belgie
Registration date : 23-12-09

Terug naar boven Ga naar beneden

muisjes geboren ;) Empty Re: muisjes geboren ;)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum